Аудіооткровення з Sennheiser Spectera
Своєю новою постановкою знаменитий німецький театр Komische Oper Berlin влаштував фурор буквально біблійного масштабу. Впродовж 14 вечорів вересня-жовтня рок-ораторія "Jesus Christ Superstar" демонструвалася у монументальних декораціях величезного Ангара №4 колишнього аеропорту Темпельгоф, надзвичайній за своїми характеристиками локації, де вибухова енергія твору розкрилася просто фантастичною видовищністю. Величезну сцену заповнили сотні виконавців, котрих супроводжували оркестр, рок-гурт та великий хор. І все це звучало й рухалося у гігантському авіаційному ангарі, котрий сам є культовою пам'яткою архітектури та у поєднанні із грандіозним сценічним дизайном створювало неймовірно захоплюючу атмосферу, де дійство раз по раз перетікало від п’янкого колективного екстазу до тихого споглядання.
Загалом же цією унікальною й багатогранною рок-виставою, у котрій надзвичайно ефектно поєдналися музика, театр і танець, "Коміше опер Берлін" продемонстрував новий рівень досконалості не тільки у плані візуалізації дії, а й більшою мірою у плані ефективності використання сучасних технологій електроакустики. І це при тому, що вибрана локація через свою специфіку аж ніяк не сприяла (м’яко кажучи) роботі задіяної аудіоапаратури. Та ключова роль у забезпеченні найвищої якості звуку відведена була інноваційній широкосмуговій екосистемі Sennheiser Spectera. І вона із цією дуже непростою й разом з тим неймовірно важливою задачею впоралася прекрасно - обидві базові станції, всі 32 бодіпаки SEK і вісім антен DAD відпрацювали просто зразково!
"Алілуя!" в стилі хай-тек
"Системи Sennheiser Spectera для постановки "Jesus Christ Superstar" обрані були принаймні з двох причин, - пояснює звукорежисер Хольгер Шварк, відповідальний за саунд-дизайн ораторії. - Spectera, по-перше, продемонструвала якусь просто дивовижну стійкість до перешкод, котрі у таких складних умовах через масу радіовідбиттів виникають неминуче. А по-друге, виконавцям з нею набагато зручніше працювати, адже на собі їм потрібен лише один невеличкий поясний блок замість звичних двох. Особливість і головна перевага бодіпаків SEK полягає у тому, що вони працюють одночасно і як передавач, і як приймач системи персонального моніторингу. Звичайно ж, виконавцям таке рішення подобається більше, навіть попри те, що у цій постановці змін костюмів порівняно небагато".


За саунд-дизайн постановки "Ісус Христос — Суперзірка" у Ангарі №4 відповідає звукорежисер Хольгер Шварк
Шварк показує на величезні металеві ворота ангара, металеву стелю та безліч сталевих балок: "Spectera передає й приймає аудіосигнал за дещо іншим, повністю інноваційним і більш ефективним принципом, тож більшості проблем, котрі звичайними бездротовими мікрофонними та IEM-системами долаються вкрай важко, для неї просто не існує. Більш того, навіть радіовідбиття, які зазвичай страшенно заважають, тут працюють на користь Spectera! Якщо порівнювати зі складними сетапапи, з котрими ми працювали колись, вистава з новими радіосистемами в Ангарі 4 пройшла напрочуд спокійно та без жодної стресової ситуації, що само по собі вже чудо".
Схожої думки дотримується і Саймон Беттлер, штатний звукорежисер Komische Oper Berlin, котрий разом зі своєю колегою Андреа Джеттер працювали за FOH-пультом позмінно. "До Jesus Christ Superstar у мене не було жодної можливості заздалегідь попрактикуватися зі Spectera. Втім це мені аж ніяк не завадило у роботі. Система дуже проста і освоюється швидко. Та найголовніше, і це тепер я можу підтвердити особисто: Spectera попри те, що рішення ще відносно нова, одначе працює абсолютно ідеально. За весь період репетицій з нею і за всі чотирнадцять вистав на FOH-консолі я не побачив жодного дропу чи перешкоди. А наші техніки просто у захваті від того наскільки їм простіше й приємніше перед кожним шоу вішати на артистів лише один бодіпак замість двох, як раніше".


На виставах "Jesus Christ Superstar" звукорежисери театру Komische Oper Berlin Саймон Беттлер та Андреа Джеттер за FOH-пультом працювали змінами
А ще, за словами Хольгера Шварка, багатьом виконавцям дуже подобається бачити своє ім'я на постійно активному e-ink дисплеї бодіпаків SEK. "Ніби дрібничка, втім артистам вона дійсно дуже до вподоби", - зазначив звукорежисер, у професійному активі котрого - безліч успішних театральних проєктів різного масштабу, а також регулярна робота з рок- і поп-зірками, зокрема із Pet Shop Boys та іншими топовими музичними гуртами.


E-ink дисплеї на бодіпаках SEK Spectera виконавці оцінили дуже позитивно
Бодіпак SEK: один за всіх
Впродовж кожного шоу "Jesus Christ Superstar" 27 із загалом 32 наявних бодіпаків Sennheiser Spectera SEK використовувалися на повну потужність свого подвійного функціоналу, тобто працювали одночасно і як передавачі, і як приймачі. У такому режимі SEK на сцені працювали у дев’ятьох головних акторів та ще у 18 учасників ансамблю. Крім того, з SEK працював також саксофоніст рок-гурту, його бодіпак задіяний був тільки у режимі бездротового передавача для мікрофонного комплекту Neumann Miniature Clip Mic MCM із кардіоїдним капсюлем KK 14, одначе сам музикант на відміну від усіх інших дуже активно рухався сценою впродовж усієї вистави. Ще два бодіпаки, як приймачі для своїх систем персонального моніторингу використовували звукорежисери, котрі працювали за консолями. Під час репетицій такими ж пристроями зазвичай користувалися помічники режисера, втім вже під час самих вистав їх SEK залишалися у резерві, про всяк випадок.
Саймон Беттлер звернув увагу на те, що системами Neumann MCM був оснащений не лише саксофон, а й уся струнна секція оркестру. Шварк також підтвердив, що це нове рішення від Neumann забезпечує чудові звукові характеристики та є надзвичайно зручними у користуванні. Окрім того, уточнили звукорежисери, як оверхеди та для передачі звучання різноманітних перкусійних інструментів вони використовували конденсаторні мікрофони з малою діафрагмою Neumann KM 184.


Звук струнної секції оркестру на виставі "Jesus Christ Superstar" передавали нові мікрофони Neumann MCM
"Можна з упевненістю сказати, що бездротова система Spectera налаштовується значно швидше, аніж будь-яка з наших попередніх бездротових систем, - із задоволенням констатує Шварк. - Набагато простіше й зручніше працювати, коли керуєш усіма компонентами в одній централізованій екосистемі й більше не треба годинами порпатися із цілою купою окремих пристроїв, наприклад, щоб стандартно синхронізувати поясні передавачі та приймачі IEM-систем".
Масштабованість та оптимальний баланс
"Масштабується Spectera теж чудово. Коли ми готувалися до шоу в Ангарі 4, швидко стало зрозуміло, що однієї базової станції для повноцінної реалізації проєкту не вистачить, - розповідає Хольгер Шварк. - Приміром, моя задача полягала в тому, щоб зберегти затримку на мінімально можливому рівні, забезпечивши при цьому стабільне бездротове з'єднання з хорошим радіусом дії, щоб звук у всіх виконавців був бездоганної якості. Під час вистав ми використовували режим аудіоканалу "Live" для мікрофонів та "Live Low Latency" для систем персонального моніторингу. Обидва режими забезпечують дуже точний і правильний баланс між якістю звуку, дальністю дії, затримкою та споживанням енергії й ресурсів".
Для Хольгера Шварка вистава "Jesus Christ Superstar" берлінського оперного стала вже третім за цей рік проєктом у ангарі колишнього аеропорту Темпельхоф: "Ще минулого року було вирішено, що "Jesus Christ Superstar" увійде до програми театру на 2025-й. Тож детальне планування ми розпочали ще на початку року. Контракт на поставку основного акустичного обладнання отримала компанія Neumann & Müller GmbH & Co. KG. Додаткове ж обладнання, ми як завжди, орендували у фірм-підрядників. Що ж до Sennheiser Spectera, то їх нам надала компанія FREAKSOUND GmbH. Сьогодні в Німеччині є вже декілька прокатних компаній, котрі надають системи Spectera. Між іншим, ще до початку проєкту в Ангарі 4 я вже встиг попрацювати з Spectera в дії на шоу "The World of Hans Zimmer – An Immersive Symphony" в Обергаузені, отже мав певний і дуже позитивний досвід роботи з цією унікальною системою".


Ангар 4 колишнього аеропорту Темпельхоф фахівці "Коміше опер Берлін" перетворили на грандіозну театральну сцену
Максимально вигідна інвестиція
Для ефективного налаштування систем Sennheiser Spectera Шварк використовував спеціалізований програмний інструмент для планування радіочастот "SoundBase Sennheiser Spectera Mode Planner", котрий дає змогу швидко та якісно налаштовувати не лише Spectera, а й більшість сучасних бездротових аудіосистем інших брендів. В Ангарі 4 вебінтерфейс Spectera WebUI вивели на великий екран у робочій зоні радіоінженерів, тож його виняткову інформативність та зручність мали змогу оцінити всі присутні фахівці, зокрема й представники компанії Neumann & Müller.
Бодіпаки SEK на штатних літій-іонних акумуляторах Sennheiser BA 70 без підзарядки здатні працювати до семи годин поспіль, що з лишком перекривало усі потреби вистави "Jesus Christ Superstar". Акумулятори техніки заряджали у п'яти зарядних станціях Sennheiser L 6000, після чого дуже професійно складали у невелику картонну коробку з написом "заряджені" і вже звідти брали їх перед виставою.


Фірмовий вебінтерфейс екосистеми Spectera
В Ангарі 4 кожна з двох базових станцій Spectera використовувала два ТВ-канали шириною 8 МГц в УВЧ-діапазоні, що сумарно дало смугу пропускання 32 МГц (4 × 8 МГц). Центральні частоти були налаштовані на 474, 490, 538 та 586 МГц. Для надійності блоки живлення базових станцій Spectera мали резервування: вони були підключені як до джерела безперебійного живлення, так і до електромережі будівлі. Компактні блоки станцій були встановлені у 19-дюймовій стійці і до системи звукопідсилення, що працювала в оптоволоконному кільці з розрядністю 24 біти та частотою дискретизації 96 кГц, підключені були через протокол MADI.


Дві базові станції Spectera та зарядні станції L 6000 для акумуляторів SEK
"Spectera особливо ефективна, коли потрібна значна кількість бездротових каналів, - зазначає Хольгер Шварк. - Думаю, коли гарнітур всього дві-три, то така система навряд чи потрібна. Не вигідно, передусім з фінансової точки зору. А от для нашого сетапу в Ангарі 4 Spectera є економічно вигіднішою, ніж інші системи з аналогічною кількістю каналів для мікрофонів та IEM. Витрати для "Jesus Christ Superstar" у нас прораховані дуже детально".
Cat замість коаксіальних
Для Ангара 4 вистачило восьми антен Spectera DAD, котрі були розміщені на стратегічно важливих позиціях по всій території і підключені до двох базових станцій Spectera за допомогою подовжених кабелів Cat (вита пара). Spectera не потребує ні дорогих коаксіальних кабелів, ні комбайнерів, сплітерів та бустерів.
"Звичайні кабелі Ethernet - це ще одна величезна перевага цієї системи. Котру навіть важко якось переоцінити, особливо коли доводиться прокладати довгі траси високо під стелею на величезних металевих фермах, - каже Беттлер. - Бездротовий зв'язок між бодіпаками SEK та антенами DAD завжди надійний і стабільний, сигнал не втрачається навіть тоді, коли виконавці ходять зі сцени до їдальні, котра відокремлена дверима. Антени Sennheiser DAD одночасно і приймають, і передають сигнали IEM/IFB, мікрофонні/лінійні та даних керування, що теж неймовірно зручно".


Для Ангара 4 вистачило всього восьми антен Spectera DAD
Окрім команди звукорежисерів і техніків Komische Oper Berlin у налаштуванні Spectera брали участь також Штефан Ікерт (керівник проєкту від Neumann & Müller) та представники компанії Sennheiser: Пер Вітте (менеджер з розвитку бізнесу), Фолькер Шмітт (менеджер з технічної підтримки) та Герхард Спіра (інженер технічної підтримки).
Рівень якість звуку чуєш одразу
Моніторний звукорежисер театру Komische Oper Berlin та вистави "Jesus Christ Superstar" Каспар Швабе теж мав досвід роботи в колишньому аеропорті Темпельхоф, зокрема працював на постановках "Пліт Медузи" Ганса Вернера Генце у 2023 році та "Месія" Георга Фрідріха Генделя у 2024-му. "З Spectera у мене тут був прем'єрний виступ, - посміхається досвідчений звукорежисер. - Близько року тому я побував на презентації Sennheiser, присвяченій новій технології WMAS, тож теоретичні основи знав непогано. І прекрасні враження від першого знайомства з системою нарешті підтвердилися на практиці. Звук, який дає Spectera, значно кращий, ніж в аналогових систем персонального моніторингу, і сигнал бездротових мікрофонних систем вона теж передає бездоганно. На "Jesus Christ Superstar" навіть не було потреби вмикати режим PCM, вистачало аудіоканалу "Live" (для мікрофонів) та "Live Low Latency" (для IEM) зі звичайною компресією даних. Режим "Live" забезпечує чистий, деталізований звук, що точно не поступається за рівнем якості іншими цифровими бездротовими системами Sennheiser. Втім за якістю прийому та радіусом дії система Spectera - це вже абсолютно інший, технологічно більш досконалий стандарт, що в такому складному середовищі, як Ангар 4 просто неможливо не помітити".


Моніторний звукорежисер "Коміше опер Берлін" Каспар Швабе за своєю робочою консоллю
"Нашим виконавцям справді дуже сподобалося, що на шоу їм відтепер потрібен лише один маленький бодіпак і для мікрофона, і для системи моніторингу. Що ж до якості звуку, то від усіх учасників вистави маємо виключно позитивні відгуки. Тобто різницю у порівнянні з аналоговими IEM, де використовується компандер, помітили не тільки звукорежисери. Щоправда, для декого з артистів було трохи незвично, що регулятор на бодіпаку SEK не має фіксованого кінцевого положення, а обертається по колу. Тож довелося окремо всім показувати, що поточний рівень гучності відображається на дисплеї при подвійному натисканні регулятора. Після цього питань більше не виникало. Зрештою, більшість виконавців на сцені, коли вони вже в костюмах, своїх бодіпаків навіть не торкаються. Окрім того, для всіх ми налаштували розумний ліміт максимальної гучності, який перевищити неможливо, адже запас потужності у бодіпаків SEK просто неймовірний. Встановили також і мінімальний поріг гучності, щоб всі все чули добре і під час виступу ні в кого не виникало хибного враження, ніби бодіпак вимкнувся чи несправний".
Spectera? Вона просто працює!
"На мою думку, поєднання поясного передавача мікрофона й приймача IEM-системи в одному компактному корпусі — це, безперечно, проривне рішення, зокрема для наших задач, - додає Каспар Швабе. - Додатковою опцією для моніторної консолі я б також дуже хотів бачити "Cue Input", котра давала б змогу прослуховувати всі канали один за одним буквально одним натисканням кнопки. Мені поки вистачає і функції "Solo" на каналах консолі, та звісно ж, дуже хочеться мати таки можливість прослуховувати окремі бездротові канали безпосередньо на своєму бодіпаку SEK. Судячи з того, що я чув від представників Sennheiser, це питання планують вирішити з найближчим оновленням програмного забезпечення систем. Така оперативність виробника не може не радувати. Тож очікую, що в майбутньому бездротова система Spectera матиме ще більше нових корисних функцій".


Виконавцям справді дуже сподобалося, що на шоу їм відтепер потрібен лише один маленький бодіпак і для мікрофона, і для системи моніторингу
"Мені також цікаво побачити, які нові можливості запропонує Spectera в найближчі кілька років, - підхопив тему Хольгер Шварк. - Особисто я дуже сподіваюся, що з майбутніми оновленнями у Spectera з'явиться функція, завдяки якій бодіпаки SEK сигналізуватимуть звуком про досягнення попередньо встановленого порогового значення. Це було б неабиякою допомогою для виконавців на темній сцені. Також хотів би бачити опцію, з котрою кілька базових станцій Spectera в одному сетапі працювали б єдиною системою. Порти каскадування для цього вже передбачені конструкцією, але наразі вони ще не функціонують".
На запитання, чи помітив він щось особливе в роботі нових систем Sennheiser Spectera під час "Jesus Christ Superstar", Шварк відповів так: "Як на мене, особливе й незвичайне полягає якраз у тому, що за своєю FOH-консоллю я не помітив взагалі нічого особливого й незвичайного - Spectera працює бездоганно і звук просто чудовий! Гадаю тут буде дуже доречною фірмова фраза звукорежисерів однієї дуже відомої каліфорнійської технокомпанії: Spectera просто працює!".
Magnum spectaculum у звуковому соборі Темпельхофа
Режисер "Jesus Christ Superstar" Андреас Гомокі та сценограф Філіп Штьольцль перетворили Ангар 4 на арену монументального рок-шоу, що ідеально пасує Такій суперзірці з Його магічною харизмою та культовим статусом серед фанатів. Ретельно хореографовані масові сцени, різноманітні інтермедії в стилі театра-рев'ю з яскравими костюмами, 39 піротехнічними спалахами та стилізованою сценою розп'яття під дощем із конфеті виглядали дуже органічно та неймовірно захоплююче.
У Берліні сучасні шанувальники насправді розкішного й видовищного театру такого ще не бачили. "Ісус Христос — Суперзірка" у постановці Komische Oper Berlin - це безумовно нова знакова віха в історії мюзиклів. Ця вистава, ймовірно, ще ніколи не ставилася з таким розмахом, як в Ангарі 4. Музична інтерпретація спиралася на рок, місцями навіть найважчого ґатунку, зберігаючи дух оригінального концепт-альбому. І вокалісти з музикантами відіграли свою роботу просто ідеально. Особливо двоє виконавців головних ролей — Джон Артур Грін у ролі Ісуса та Саша Ді Капрі в ролі Юди - їхні вокальні таланти зробили б честь будь-якому хеві-метал гурту.
А ще ця вистава відрізняється напрочуд коротким, зважаючи на гігантські розміри ангара, часом реверберації - головним чином завдяки майстерно реалізованим акустичним рішенням, що включали надувні мембранні поглиначі та величезні звукопоглинальні штори з мольтону. Все це позитивно вплинуло на звучання акустики, для котрої умови в цьому незвичному приміщенні зрештою виявилися кращими, аніж звукорежисери очікували спочатку. А нова широкосмугова бездротова екосистема Sennheiser Spectera з фантастичною легкістю впоралася зі складною ситуацією в Ангарі 4 — настільки, що, в дусі змісту цієї рок-ораторії, якість роботи радіочастотного тракту цілком можна назвати "просто божественною".
Ecce homo: це ж людина!
"Ісус Христос — Суперзірка", нагадаємо - це одна з найвідоміших рок-опер XX століття. Твір у супроводі наелектризованої музики описує останні сім днів життя Ісуса, розказані від імені Юди Іскаріота, якого роздирають власні сумніви. Події вистави фокусуються не на піднесеному Спасителі, а на Ісусі як людині, чиї страждання, конфлікти та сумніви створюють неймовірно потужний вплив на глядача. У цьому трактуванні Юда, апостол, що став зрадником, — це не лише егоїстичний лиходій, він ще й трагічний скептик, який почувається дедалі більш відчуженим від релігійного запалу та ідолопоклонства, що оточують Ісуса.
"Jesus Christ Superstar" був створеному у час, коли попкультура та релігія злилися у вельми суперечливий, втім, як вважається, продуктивний спосіб. Той факт, що у 1969 році Ендрю Ллойд Веббер і Тім Райс спочатку мали знані проблеми з пошуком відомих театральних продюсерів для постановки свого твору, говорить сам за себе: зрештою, поєднання рок-музики, симфонічних елементів і хорів у стилі госпел з історією Страстей Христових на той час було фактично прямим порушенню естетичного табу. Попри це — або, можливо, саме з цієї причини — концептуальний альбом, що вийшов у 1970 році, розійшовся мільйонними накладами за лічені тижні. 12 жовтня 1971 року театральна постановка "Ісус Христос — Суперзірка" відкрилася на Бродвеї, і саме звідти почався невпинний тріумф мюзиклу по всьому світу. Втім навіть сьогодні він сприймається як феномен попкультури, котрий будуть переосмислювати та інтерпретувати ще дуже й дуже довго.
Особливий вплив твору зумовлений як його саундтреком, так і розумною драматургією. Він порушує історичні, релігійні та соціальні питання, але без моралізаторства. Глядач стає свідком глибоко людської трагедії про пошук сенсу, про недосконалість, дружбу, любов, брехню та зраду.
Login and Registration Form